Sezatoare, episodul 24

Nurol Makina Yoruk Nms 4x4 Moduler Zirh
Nurol NMS – Sursa: nurolmakina.com

Ce faci bade, sezi si cugeti?

Numa’ sed…

In cazul de fata, turcii sed si cugeta strategic cum vor sparge piata vehiculelor blindate 4×4:

“Emre Akin told ESD that Nurol Making is promoting its updated range of 4×4 ‘Heavy Tactical Wheeled Armoured Vehicles’ (HTWAV) for use in high-intensity conflict, rather than just low-intensity conflicts, as has been typically the case for vehicles in this class”

Sursa: euro-sd.com

Sa vedem mai departe cum viclenesc:

“Ozdemir added that “there are some small countries who cannot allocate enough resources for sophisticated and very expensive weapon systems, like tanks, tracked vehicles, and even 8×8 vehicles.” In response to this demand, Nurol Makina has developed a range of variants based on their 18-tonne Ejder Yalçın and 13-tonne NMS (known as ‘Yörük’ in Turkish) 4×4 platforms, which would be considered heavy wheeled platforms within their class.”

Sursa: euro-sd.com

Articolul e interesant de citit pentru pledoaria (cu unele argumente valide si altele ceva mai putin, ca asa-i in marketing) pentru o flota de vehicule blindate 4×4 “mai mare” care sa inlocuiasca o flota “mai mica” de TAB-uri 6×6 si 8×8. Cu cat utilizatorul se simte mai in bani, cu atat flota de blindate 4×4 va suplimenta si nu inlocui TAB-urile. Acum ca stim unde ne aflam noi cei din linia intai, sa vedem ce mai zice nea Akin:

“Akin added that due to the danger posed by hits on the engine, which would immobilise the vehicle and leave the crew unable to escape, the Ejder Yalçın has the same level of armouring around the engine bay as around the passenger compartment. This provides the engine with protection against machine gun, blast, and fragmentation threats, helping the vehicle to preserve its mobility when hit.”

Sursa: euro-sd.com

Mi se pare ca am mai auzit undeva ideea asta. Aici sa fie oare?

Solicitare de clarificare nr. 12:
Referitor Ia cerinţa cu privire la faptul că autovehicule tactice blindate de tip uşor (“ATBTU”), în toate variantele de realizare, trebuie să aibă o masă proprie în stare de funcţionare de maximum 10.580 kg.
Așa cum ne propunem să arătăm pe larg mai jos, cerinţa instituită cu privire la o masă proprie în stare de funcţionare de maximum 10.580 kg aplicabilă tuturor variantelor de realizare a ATBTU- urilor este de natură a crea limitări viitoare artificiale asupra vehiculelor pe durata ciclului natural de viaţă al acestora, fără însă a constitui un beneficiu real în compensarea acestei carențe funcționale.
Luând în considerare excepţia reprezentată de cazul în care nu există o limitare obiectivă şi specifică a greutății, cum ar fi cazurile reprezentate de capacitățile constructive, restrictive ale podurilor din zonele rurale, solicităm Autorităţii să modifice cerinţa referitoare Ia masa proprie maximă în stare de funcţionare de 10.580 kg aplicabilă tuturor variantelor de realizare a ATBTUurilor, astfel încât să accepte ca masa proprie în stare de funcţionare a tuturor variantelor de ATBTU să fie de maximum 14.000 kg.
Ne fundamentăm prezenta solicitare pe următoarele argumente tehnice ce indubitabil conduc la achiziționarea unui vehicul superior din perspectivă funcțională, tehnic şi cu o durată a ciclului de viaţă optimă. Astfel, având un vehicul cu o GVW (Greutatea brută a vehiculului)/greutate de luptă mai mare va permite utilizatorului final:
Să instaleze o protecţie balistică la compartimentul motor, astfel încât mobilitatea vehiculului să nu fie afectată de focul armelor de calibru mic.
• Stanag 4569 K2, M2a şi M2b ar putea fi suficiente pentru nivelul actual de amenințare, dar totuși aceste vehicule vor servi teatrelor de operaţiuni pentru cel puţin 20 de ani, iar nivelurile de amenințare pot fi mai mari chiar si la sfârșitul perioadei contractuale care este de 5 ani. Vehiculele pot fi prevăzute cu protecţie Stanag 4569 K2, M3a&2b si cu prevederi pentru upgrade de tip K3. Astfel încât, dacă nivelul de amenințare crește, utilizatorul final îşi poate îmbunătăți protecţia balistică a vehiculelor schimbând plăcile de blindaj suplimentare în câteva ore, în loc să inițieze un nou proces de achiziţie ce se poate desfășura si pe decursul a mai multor ani.
• Sarcina utilă pentru diferitele echipamente de misiune şi operaționale va fi mai mare de 2 tone pentru ATBTU şi alte variante.
• Rezervorul de combustibil poate avea în această variantă de tonaj si protecţie balistică;
• Capacitatea echipajului vehiculului poate fi de până la 9 persoane, inclusiv șoferul, comandantul şi trăgătorul.
• Utilizatorul final va dispune de variante/configurații precum ambulanță, ATGM si CBRN cu volum intern mai mare. Volumul intern mai mare se traduce astfel:
▪ Vehiculul Medevac ar putea transporta 2 pacienți culcați sau 1 pacient culcat şi 2 pacienți în șezut;
▪ Mai multe echipamente medicale pot fi transportate cu vehiculul;
▪ variantă ATGM poate transporta mai multe rachete pregătite pentru a trage sub protecţie balistică;
▪ Atât Spike ER, cât si Spike LR pot fi integrate pe platforma rotativă de armament a vehiculului de pe acoperișul acestuia şi pot fi trase fie din vehicul, fie departe de vehicul, pe propriul trepied, de asemenea, transportat în interiorul vehiculului;
▪ Lansatoarele fie pentru Spike ER, fie pentru Spike LR pot fi transportate în interiorul vehiculului;
▪ Lansatorul de mortar de 81 mm poate fi integrat în interiorul vehiculului şi, în timp ce nu funcționează mortarul, acesta nu va fi expus niciunui fel de amenințare;
▪ Mai multe muniții de mortar de 81 mm pot fi transportate în interiorul vehiculului;
▪ Pentru varianta CBRN pot fi instalate mai multe echipamente de tip CBRN.
Argumentele de mai sus reprezintă doar o mică parte din multele avantaje tactice şi operaționale în beneficiul utilizatorului final în cazul în care se acceptă modificarea cerinţei actuale cu privire la masa proprie maximă in stare de funcţionare de 10.580 kg aplicabilă tuturor variantelor de realizare a ATBTU-urilor, respectiv se acceptă ca masa proprie în stare de funcţionare a tuturor variantelor de ATBTU să fie de maximum 14.000 kg.
Răspuns la solicitarea de clarificare nr. 12:
În conformitate cu prevederile pct. B.I.3 din HG nr. 1489/2022 variantele de realizare/configuraţii sunt definite ca având o masa proprie în stare de funcţionare de maximum 10.580 kg prin urmare masa proprie în stare de funcţionare nu poate face obiectul modificării acesteia de către autoritatea contractantă.

Sursa: romtehnica.com.ro

Asta erai tu, Ejder Yalçın?

Ejder Yalcin – Sursa: nurolmakina.com.tr

E greu de spus cu certitudine, mai ales ca prin spatiul public se face des confuzie intre masa proprie (Curb Weight) si greutatea bruta/ gata de lupta a vehiculului (Gross Vehicle Weight) iar cateodata nici nu se indica greutatea la care se face referinta, totusi e rezonabil de presupus ca Ejder Yalçın, la GVW de 18 tone si o sarcina utila de 4 tone, are un masa proprie de 14 tone. Exista deci o posibilitate ca turcii sa fi fost apelantii refuzati atat de sec de autoritatea contractanta.

Daca tot a fost deschis subiectul, merita de notat ca masa proprie de 10.580 kg si protectia de Stanag 4569 K2, M2a şi M2b sint si singurele caracteristici tehnice masurabile cerute pentru calificarea in programul ATBTU.
Pe de o parte, e normal ca intr-un program de achizitie a unor autovehicule tactice blindate de tip usor sa fie pusa o limita superioara de greutate. Pe de alta parte, de ce exact 10.580 kg? De ce nu 10.000 kg sau 12.345 kg? Sau, vorba presupusilor turci, 14.000 kg? Ca cerinta asta a fost pusa special sa faca loc unora dar nu si altora, e destul de transparent. Cin’ sa fie oare? Cele 80 de kg in plus (si nu doar 75 kg) pot oferi, poate, un indiciu.

Altfel, pentru cei ce se intrebau dar nu au apucat sa cerceteze singuri, Stanag 4569 K2, M2a şi M2b inseamna rezistenta la 7.62×39mm API si explozii echivalente cu 6kg TNT sub vehicul. Adica nici prea-prea, nici foarte-foarte, turcii s-ar putea sa fi avut dreptate in privinta cresterii protectiei, K3 (7.62×51mm AP) ar fi fost mai frumos si mai sanatos.

ATBTU este un program de urmarit nu doar prin prisma dimensiunii achizitiei dar si din punct de vedere al procedurii, fiind unul din putinele (din istoria recenta) in care produsele oferite sint testate competitiv. Daca va fi finalizat cu succes, va marca despartirea de criteriul pretului cel mai scazut. Daca va esua, vom inregistra o noua metoda prin care achizitiile militare prin licitatie pot sa esueze. Devenim mai intelepti, cum ar veni.
De unde si calendarul procedurii (atasat la sfarsitul postarii), care se va intinde pe aproape un an, daca nu vor aparea amanari, asa cum deja s-a intamplat chiar la debut.

Daca informatiile din spatiul public se vor dovedi corecte, ii avem inscrisi pe lista, in ordinea crescatoare a sanselor pe: spaniolii de la URO, cu un produs mai vechi (dar cunoscut Romaniei) deci sanse relativ mici, americanii de la AM General, care nu e clar daca pot oferi JLTV acolo unde Oshkosh a esuat (altfel vor oferi si ei un produs mai vechi), turcii de la Otokar cu Cobra II (pentru ca luam si autobuze deci de ce nu), Nurol cu NMS/Yörük (pentru ca Ejder Yalçın e prea MRAP, asa cum s-a vazut) si, in sfarsit, cei mai strategici dintre parteneri si cei-mai-iubiti-dintre-aliatii-care-nu-sint-unguri, adica francezii cu Arquus Sherpa Light, pe primul loc cu sanse la medalia de aur pe motive geo-politice.

Dar cum este o evaluare tehnica, mingea e rotunda, nu mai exista producatori mici si meciul se joaca deci turcii pot produce surpriza. Sint de urmarit mai ales cei de la Nurol cu NMS care au adunat un numar frumos de comenzi, chiar in Octombrie anul curent castigand competitia estoniana pentru 4×4, in fata Otokar Cobra II. De fapt, nici Otokar n-a plecat cu mana goala, la categoria 6×6 estonienii comandand de la ei Arma. Interesant e ca de contractul estonian s-ar fi interesat 9 companii din 6 state iar lista include producatori din Finlanda, Franta, Israel, Italia si Spania, pe langa castigatorii din Turcia deci e posibil ca NMS sa fi castigat chiar in fata URO VAMTAC si Arquus Sherpa Light, care ar participa si la competitia romaneasca. Deci se poate.

Estonia ar fi al 5-lea cumparator al NMS si al 2-lea din NATO, primii fiind cei-mai-iubiti-dintre-aliati-punct (bineinteles, ungurii). Vecinii au cumparat NMS la pachet cu MRAP-ul Ejder Yalçın, vehiculele urmand a fi produse (sau mai degraba asamblate) in Ungaria.

Si pentru ca e vorba de offset, vorbim de manareli: afacerea ungurilor a intrat in in vizorul jurnalistilor de investigatii care au descoperit ca vehiculele nici nu sint cumparate direct de la producatorul Nurol, ci de la un intermediar, HT Division Zrt, companie infiintata exact pentru a mijloci tranzactia respectiva si a prelua caimacul-offset pentru redistribuire. Evident, legaturile duc spre Partidul-Stat al ungurilor. Si ca sa demonstreze ca se poate si mai rau decat la noi, ungurii au secretizat prompt afacerea pentru 30 de ani. Sa speram ca nu au dat idei si autoritatii contractante de la noi…

Clarificarea-nr.-2

AP-R-2835-30.05.2023

Both comments and pings are currently closed.

41 Responses to “Sezatoare, episodul 24”

  1. mihaid says:

    Ca sa fie competitia corecta as trimite cate doua vehicule din fiecare in Ucraina si as cere parerea lor dupa 1-2 saptamani.

  2. habarnistul says:

    Așa se spune acum , mortar de 81mm ?
    Aruncător de bombe cal 81/82 mm ( alea compatibile la muniție est cu vest ) parcă e mai mioritic și realist …

    https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Mortar

    • admin says:

      Petitiile astea sint probabil traduse si trimise catre autoritatea contractanta de niste firme de avocatura care il reprezinta pe vanzator asa ca traducerea poate sa aiba scapari, mai ales prin partile tehnice. Nu e o scuza, ci o explicatie.

  3. gsg9 says:

    sper sa nu cumpere de la otomani, pe langa calitate, vezi autobuzele cumparate, sunt pe fatza declarat:
    -anti-NATO
    -anti-americani
    -anti ue/anti-occidentali
    -ajuta mujicii sa eludeze sanctziunile/importuri de componente sensibile

    ar fi cea mai mare prostie…
    si un semnal ca si noi o luam tot pe directzia aia

    dar turcii au venit cu “ciubuc” si “peshcesh” si cum romanii ar vinde’o si pe ma’sa pt 50k de EUR probabilitatea e deja mare

    ce secretizare, avem lista de zeci de generali condamnatzi pt te miri ce
    condamnatzi la misto cu suspendare la pensie de general
    deci nu-i stres…

    la ATBTU or s-o frece cu clarificarea numarul de la 666 pana la 66666, ca n-au bani

    la SHORAD deja discuta de doua directzii cand n-au bani nici pt una 😀

    si indiferent ce-o sa se ia presupun ca se lipeste vreun abtzibild ceva cu Made In Romania

    • admin says:

      -anti-NATO
      -anti-americani
      -anti ue/anti-occidentali
      -ajuta mujicii sa eludeze sanctziunile/importuri de componente sensibile

      cei-mai-iubiti-dintre-aliatii-care-nu-sint-unguri bifeaza si ei cel putin 3 din 4 criteriile de mai sus. Ar ramane spaniolii si americanii.

  4. Xv says:

    La noi nu s-a mai facut dotare in functie de cerinte specifice romanesti din anii 90.
    Pentru ca intai a inceput “razboiul global impotrivs terorii” si brusc taburile n-au mai fost bune, ca deh, nu erau gandite pt a face fata IEDurilor. Asa ca a inceput mrapizarea si humveezarea, ca alea le recomandau americanii si noi facem mereu frumos cu sefu, el da banii, el ne scoate in lume. Plus ca mai scoate si logistica un mic avantaj, logistica vrea ccat mai multe contracte, sorry typo.
    Aia a fost mereu litera de lege, ce zice sefu.
    Sefu are logistica, noi cica canci. Vrem logistica? Ne da el, de unde vrea el, cand vrea, ca noi suntem la tara, nu stim cu logistica si fura toti, doar a vazut lumea cand a venit sefu sa faca curatenie.
    Toata tendinta asta de mrapizare si abizare, inclusiv pt vehicule de cercetare e o gaselnita de dupa GWOT. Dupa GWOT a fost concurs de servilism printre unii ofiteri comunisti. Si s-au descurcat baetii
    Cine isi mai aminteste de Dan Ghica sau Octavian Dumitrescu, oameni valorosi si buni profesionisti? Acum cine face aport e recompensat.
    La cercetare pt contact ne trebuie 2 categorii de vehicule.
    Una amfibii, e esential sa avem transportoare amfibii. Alta vehicule tot teren 4×4 blindate.
    Pe vechiul model, clasic, de Aro 243/241 folosit la grupe/grupuri cc si TABC-79 pt grupe cc. Fara amfibii misiunile de cc sunt complicate intr-o tara cu rauri din 50 in 50 km. Pt ca mobilitatea devine limitata, e foarte simplu de inteles.
    Turcii- ca producatori de tehnica- sunt mult sub americani, francezi, nemti, israelieni. Insa au invatat repede, au furat meserie inclusiv de la noi, in anii 90. Cand noi produceam tabc-79 ei nu produceau echivalent, acum ei produc blindate, noi Duster “blindat”.

  5. gsg9 says:

    ce cercetare cu TABul amfibiu vrei sa mai faci in epoca dronelor de tuatelele dimensiunilili, vezi ukraina, de la mari medii mici pana la drone motherships cu d’astea multe mini si rele

    “https://www.youtube.com/watch?v=0fVaStSok0I”

  6. caucazian says:

    pe mine ma intereseaza daca se fac la noi in batatura
    macar mentenanta sau sa se faca cu un producator local si cu componente locale
    si asa se plangeau nus ce companie ce proucea tehnica militara ca stau rau
    nu mai stiu care um
    altadata faceam tancuri acum nu mai facem nimik

  7. Xv says:

    Gsg-ule, tu ai impresia ca dronele sunt inventate de cand cu Ucraina? Au actionat si in 89 la noi, alea romanesti, la ele ma refer, nu la cele din vecini. A fost un moment bun sa vada ce poate “sistemul”. Si a fost fiasco, mai ales ca toti vedeau OZN-uri si cand nu existau.
    Dronele au limite, ca orice tehnica militara. Daca si Hamasul a invatat sa le evite.
    Omul ramane baza, tehnologia e doar o unealta. Americanii, francezii si englezii au la cercetare de contact oameni in vehicule blindate, ca filmele tale cu razboiul robotilor mai au de asteptat. Te teleportezi tu cu drona sa identifici un dispozitiv mascat cu plase barracuda sau un pc (nu e vb de computer) protejat si in spectrul electromagnetic sau sa iei date despre niste obiective ascunse prin paduri, de ex un podet, daca rezista sau nu unei coloane de tancuri.
    Tu ai impresia ca asa se face.
    Da, stiu, burtosi cu pensii speciale.
    Tehnologia e computerul ala la care scrii, care iti usureaza munca, dar tot creierul tau conteaza. Ca ai ultima fita de apple sau unu taiwanez tot ce ai in cap conteaza. Da, diferenta e mai mare in alte domenii tehnologice, hai cu “automotivele”, conduci mai relaxat un audi decat o skoda. Dar nu inseamna ca esti sofer mai prost pe o masina inferioara.
    Si sa-ti explic concret la ce e bun un tab amfibiu la cercetare.
    Executi o misiune de cercetare. TAB-ul ofera posibilitatea sa traversezi un curs de apa. Pe pod, la contact, nu ai marja de eroare.

  8. gsg9 says:

    Xv, lasa bre nu te mai victimiza, lu’ matale itzi acordam credit ca esti super-fit si pe salariul minim pe economie

    o mai fi nevoie si de cercetare la contact dar tehnologia se duce rau inainte, ce era in 89 era una, ce e acu e altceva

    pana va luatzi voi transportoare amfibii peste zece ani mi-e frica sa ma gandesc ce-o mai fi

    tehnologia evolueaza, ce dogfights trageau acum niste zeci de ani pana prin vietnam si acum pilotul a ajuns operator de sistem, radarul, datalinkul, EW si AMRAAMul fac treaba pt tine

    nu mai trebuie sa risti viatza oamenilor, un cuib de mitraliera daca nu-l vezi cu o drona mica au inceput sa trimita si masinute telecomndate vezi am postat pe la grafitti le trimit mujicilor cadou de craciun prin transee

    ma rog, mujicii au alte tactici, vitele alea incaltzate sunt consumabile la nivel se sute de mii 😀

    hai sanatate si la multzi ani de zero decembrie la tuatele lumelelelelele!

    defilam cu leclercul si cu smurdul

    https://www.hotnews.ro/stiri-defense-26722687-parada-militara-1-decembrie-arcul-triumf-tancuri-leclerc-noile-elicopterele-black-hawk-ale-smurd-numeroase-blindate-multe-avioane-16.htm

  9. Xv says:

    Gsg, tehnologia evoluează foarte rapid, da. Din ce în ce mai rapid. Și am pierdut multe ocazii, ca tara, atât la capitolul drone cât și la tab-uri.
    Erau specialiști, erau utilaje, era piata de desfacere, a fost odată ca niciodata. BTR-80 produse pt tot Pactul la noi, TAB-77 exportat inclusiv în Iugoslavia si RDG, tari pretențioase cu importurile, nu ajungea orice rebut. Toată industria aia a dispărut, a scăpat cine a putut. “O grămadă de fiare vechi” Petre Roman, 1990. Au adus bani utilajele, vândute vrac.
    Sunt pe blog oameni care au lucrat în domeniu atunci și cunosc mult mai bine ce nivel industrial era, cu bune și rele.
    Ca a fost după aia jaf ca-n codru, e limpede, “emanatii” au scos tara la mezat.
    Au profitat de situație și mulți generali.
    Au și scăpat generali si amirali și au perseverat în hotie, teapa cu “distrugatiarele” concurează la cea mai mare teapa la un contract militar din istorie. Cu afacerea Skoda.
    Pe lângă astea, au fost și proiecte de calitate, ținând cont de banii de la vremea aia. Nu le repet, alea au ținut România pe harta militaro-diplomatica pana la intrarea în NATO.
    Și te întreb eu, concret: din 2004 ce proiecte de tehnica militara au fost realizate în România? Zi-mi și mie câteva.

  10. Xv says:

    La mulți ani admin, tuturor comentatorilor și cititorilor, e reconfortant sa existe oameni pasionați de mult timp de domeniul militar, unii de la apariția blogurilor. La mulți ani și lui George, Iulian, Răzvan, Eroul, Sharky, Sweeper, Nicolae știu ca mai citesc și ei Tehnomil. La mulți ani Me, Uzi, George, Mikhai, Kaliber, Dana, Radu2, Radu P și tuturor celor pe care i-am uutat! Gata, la program :D!

  11. Ion Valcu says:

    cand vine razbeli’, luptzi cu ce si “supt” ce posezi.

    haholii lupta supt capabilitatzi Bradley … platforma veche dar cu neshte senzori noi. si vazura ceva rezultate.
    ba chiar se dau si cu 8×8-uri comuniste made in MioritzenLand

    si pana la urma vine mintenash incalzirea globala, s-o topi calota glaciara si ne dam cu gondola … pardon, cu amfibiul la shomcuta, prin dealurile macinului, ori debarcam cu ele mai rapid decat cu sculele alea vechi amerloce de-or veni la BIM/RIM.

    sa mai zicem c-o veni tremblement de terre-ul ala mare si ne-or mai ramane doar parcurile PV si raurile de “tranversat” si transbordat iobagi “supt” arme?

    Momentan nu mai posedam capabilitati amfibii, poate doar sa punem yacht-urile de la snagov pe trailere si sa le deplasam ici-colo, strategic.
    Uite un SF: sa ne jucam strategic si cu hovercraft-uri si sa punem mana-n huhner-ii mei sa ne luam sisteme de bruiaj si razbel electronic.

    8tziuni, bre. ne-or trebui 8tziuni de unde sa putem 8a.
    Inclusiv bricolatul cu OWS-25R pe Raptori, Navare, Hylucsi sau L200, ca tot ii prin batatura (presupunand ca nu s-or subtilizat subtil din depozitele cu inventar secretizat).
    https://www.youtube.com/watch?v=h_WM7G_8BMA

    Poate luam turela de Avenger, punem ceva in loc de Stingere si le montam pe plutitoare cu rotzi ca sa apere barajele HIdroelectrica :))
    Sky is the limit, ca suntem in QR-ul gol pe la toate capitolele.

  12. dany says:

    Bre @xv
    Problema este cam cate perechi de chiloti de schimb au nevoie militărașii din RO
    Io zic ca multe. Mai multe decat alte state. De ce?
    -pen’ca politicienii au dureri de la bască
    -pen’ca nimeni nu prea mai vrea sa si puna pi€l€a la saramura mai ales ca meletar
    -vezi cine si mai ales cati emigreaza, adica iegzact aia care ar fi fost buni si de militari
    -vezi cauzele pentru care emigreaza astia incorporabili sub 40
    Cand am zis la graffiti daca aveti pregatite cererile astora +40 toata lumea se uita chioras la comentariul meu, incetul cu incetul va indreptati exact la ce am spus eu in comentariul ala
    Pe astia +40 o sa mizati , sub 40 sunt toti pe Angl€€€€€aaaaaa dejeaba le zice Ciuca al nost’ ca trebuie sa fie prezenti in 48 de hore…

    No, din ce am scris mai sus ar cam trebui sa va indreptati spre drone cat mai repede posibl exact asa cum spune @gsg9. De ce?
    Pai spoiala aia de meletari incorporabili ajung doar la prima strigare, dupa 3 luni de lupte 3/4 din ei ori sunt in spital ori la cele vesnice
    Ok, mai e si varianta aia cand o dam cotita ca la 23 august…

  13. Xv says:

    Dany, chilotii sunt la cei care chiloteaza aveoane. Restu- azp-uri, asa e datina strămoșească. Uite ceva de citit https://www.catavencii.ro/generatia-de-aaaaaa/

  14. gsg9 says:

    Ar ramane spaniolii si americanii.

    la toate alea enumerate deja la otomani mai adauga si finantzarea HAMAS

    Trezoreria americană spune că Turcia joacă un rol „proeminent” în finanțarea Hamas

    https://www.hotnews.ro/stiri-international-26722500-trezoreria-americana-spune-turcia-joaca-rol-proeminent-finantarea-hamas.htm

  15. gsg9 says:

    Xv, modernizarile facute au fost binevenite si au mai mirosit si ai nostri ceva tehnologie, dar au fost decat atat, modernizari

    si alea cu decizii dubioase, cum adica sa modernizaezi un batalion de TRuri si gata te opresti

    sau 75% din LanceRe pt atac la sol cand MiG21 era un rahat pt atac la sol, ala era un interceptor de mare viteza cu aripa delta si cara fix un rahat atat pe piloni si cat si prin rezervoare, ca sa stea si el in aer acrosezi 2 rezervoare si mai raman doi piloni pt doua rahaturi de bombe…noaptea mintzii 😀

    dar de produs nu s-a mai produs nimic, s-a mai produs din inertzie pana in 92-93 si gata

    dupa aia dupa cum ai spus, s-a furat si s-a distrus tot inclusiv cu concursul generalilor si nu a patzit nimeni nimic, oamenii au plecat care incotro

    si nu s-a mai facut nimic, daca acum importa pana si pulberile pt munitzie itzi dai seama in ce hal suntem…

    in rest, o frecam cu pedefeuri, licitatzii si planuri multi-cincinale de inarmare pana in 2040

    in timp ce polonezii semneaza contracte de miliarde si se inarmeaza ca disperatzii

    Polonia a semnat cu Coreea de Sud un contract în valoare de 2,6 miliarde de dolari prin care va cumpăra încă 150 de obuziere autopropulsate K9, a anunţat vineri guvernul de la Varşovia, potrivit Reuters și Agerpres.

    https://www.defenseromania.ro/polonia-va-cumpara-inca-150-de-obuziere-sud-coreene-k9-ca-parte-a-planului-de-a-avea-peste-1-000-de-obuziere-autopropulsate_625798.html

  16. dany says:

    @xv
    Pe unde am fost io le zicea lumea dzp uri
    In rest ce sa zic, iar ne prinde urmatorul ww cu dzp’ul in vine
    Daca ma uit bine (ca tot fu’ Unirea) de la ‘918 incoa’ pierdem. Razboaie si teritorii
    Atunci in ‘918 fu’ varfu’ nostru in ultimii 2000 de ani.
    Dumnezeu cu mila, pacat de sangele varsat!

    Polacii … astia s ar putea sa fie cei mai prevazatori oameni de pe continentul nostru.
    E clar ca si fac provizii chiar daca n au bani sa plateasca. Da’ parca e mai bine sa le ai in curtea ta decat sa cauti de nebun in buza razboiului indiferent cat te indatorezi. Oricum finalu’ ww3 va sterge multe datorii la fel ca razboiul rece, polacii au deja experienta. Ori poate unii d’abia asteapta sa NU caute…
    A se vedea kraina. Cauta ai lui zele pe toate pietele de la bombe atomice pana la magari motorizati. Si face in functie de ce gasesc ai lui. Adica in functie de mila altora

  17. gsg9 says:

    @dany

    Polacii … astia s ar putea sa fie cei mai prevazatori oameni de pe continentul nostru.

    e clar ca polonezii se asteapta la ce e mai rau si ca evalueaza riscul falimentului clar mai mic decat cel al unei armate slab inarmate in vremurile astea tulburi

    plus ca aia care le-au dat zeci de miliarde imprumut poate mai vor si banii inapoi asa ca cel mai probabil ai vor ajuta

    ai nostri asteapta decat pensia speciala si nu ma refer la totzi militarii ca sa nu se mai victimizeze Xv, poate doar la conducerea aia a lor de rahat amirali de tetaluri si maresali de T55uri, cat la aparatul de partid si de stat.

    Ukraina nu mi se pare ca merge grozav iar mujicii sunt multzi si au resurse imense si nu par foarte afectatzi economic, acum mai mobilizeaza niste sute de mii de vite pt abator, ukrainienii ce sa mai mobilizeze

    https://adevarul.ro/stiri-externe/in-lume/live-text-or-razboi-in-ucraina-rusia-a-distrus-o-2320993.html

    daca Ukraina sta sa pice au astia din nato cap si sange sa intre in lupta?

    pt ca scenariul cu mujicii pe granitza e de vise rele, tanti aglaia din RM independenta si suverana e mancata cu fulgi cu tot ca oricum occidentului i se rupe de RM, dar suntem mancatzi noi si cel mai probabil balticii

    tot de la turci, partzdogan le da cu flit americanilor si tot latra anti-nato, anti ue, anti israel

    https://www.hotnews.ro/stiri-international-26726369-erdogan-respinge-apelurile-washingtonului-turcia-rupa-legaturile-hamas.htm

    hai tata, in toata hamerica plus occident si israel nu se gaseste careva sa-l rezolve pe bosorogul ala partzagos cu aere de mare sultan

    in primul rand ar trebui sa-l ingroape in sanctziuni sa le ingroape economia sa crape turcii de foame si sa-i moara industria de armament, sa se duca dupa componente la mujici, chinezi, iranieni si nord coreeni

    si pe rahatzelul ala bozgorean ca si ala tot asa anti nato anti ue anti ukraina si mare pretenar cu mujicii estem si pune talpi la orice

    cum de e tolerat un rahat ca asta in ue si nato, bovina asta vine in tabere de vara prin Transilvania, ce prilej mai bun ca sa i-o tragi, la boii de la Bucuresti nu ma astept la nimic ca astia decat urmaresc cu atentzie si ingrijorare, dar restul ce pazesc…

  18. Xv says:

    Gsg, RSR a intrat in 90 cu o armata numeroasa si bine dotata pe hartie.
    Si cu industrie de aparare notabila, care producea avioane de lupta, elicoptere de transport si atac, tancuri, mli si taburi, piese artilerie, inclusiv autopropulsata, nave de lupta, autovehicule militare, toata gama de armament de infanterie, statii transmisiuni, optica militara, echipament pt trupele chimice, inclusiv AGI, statii radiolocatie etc.
    Din Pact nu mai era nicio tara care sa produca aproape toate categoriile de tehnica, o parte cu colaborari capitaliste sau chinezesti. Dintre tarile comuniste doar sarbii erau superiori la capitolul asta, ei nefiind in Pact aveau acces la anumita tehnologie din Vest.
    Dar produsele erau foarte slabe calitativ.
    Armata aia, care in 89 avea 31 T72 Ural, model mai vechi deci, 18 Mig-29 achizitionate (au venit in 90), un subnarin Kilo, din 86, deci nou ca tehnica de import moderna, nu era o armata bine dotata fata de colegele din Pact, dar uite ca a reusit mentinerea granitelor, spre deosebire de Iugoslavia, tara mult mai bine vazuta in Vest si mai prospera, cu armata moderna.
    Dupa 90, a trebuit peticita tehnica, nu erau bani de achizitii. Noi nu eram in Grupul de la Visegrad (google daca nu iti amintesti), asa ca Vestul nu ne-a bagat in seama, deh, intelegerea de la Malta, s-o dau in conspiratii, care uneori au prostul obicei sa fie reale.
    Ne-a ajutat Israelul, cu echipament, cursuri pregatire la ei, colaborari industriale si asa a aparut si Lancerul “DD”, pe langa Swift, care nu s-a concretizat, barfele sunt multe referitor la cauze, unii spun ca ne-au furat evreii supertehnologia de fabricat OZN-uri. Ca ei iau notite si fura meserie de cate ori gasesc fraieri, e real.
    Deci atunci totusi au rezultat niste proiecte care au modernizat armata si au tehnologizat/scolarizat industria. Win-win Armata-Industrie.
    De produs, in 96 a iesit un monitor, Catargiu parca, din clasa conceputa inainte de 89, dupa…nu imi amintesc de vreo realizare similara la nicio categorie de forte.
    Acum? Vartosul, nu pot sa nu remarc :D. Comunistii aia falimentari macar au ramas consecventi la capitolul finalizari proiecte. Daca nu schimbau directia unii dobitoci in anii 70, dupa idila Nixon-Ceausescu, era altceva. Asa, am ajuns cu chiu cu vai in periferia UE, cu aproape 5 milioane de romani plecati la mai bine. Dar cu granitele intregi, totusi, ca sa avem motive sa ne plangem de sarbatori ca e aglomeratie la pctf-uri.
    Dar puteam fi noi Iugoslavia sau Ucraina.
    Asta nu ar trebui sa uitam.
    (Sunet de viori, in zare soarele apune in apele Atlanticului, Gsg priveste nostalgic pe geam, ofteaza plin de ganduri, iese din masina si se indreapta spre plaja dintre palmieri…)

  19. Ilie says:

    @XV – da` nu o lua personal – in general apreciez commentariile care sunt insotite si de ceva citatii (ideal link0uri), ca sa ne cultivam si noi…

    “BTR-80 produse pt tot Pactul la noi” – poate sunt eu pre tanar – n-ai vrea sa ne dai si niste referinte, ca n-am gasit cum am umplut tarile prietene din Pact.
    “TAB-77 exportat inclusiv în Iugoslavia si RDG, tari pretențioase cu importurile, nu ajungea orice rebut.” – clar ca am exportat – problema se pune in ce conditii – au ales pt ca era cel mai bun produs? chiar si al rusilor? sau din cauza unor avantaje financiare/barter?

    Dupa 192 nu s-a mai inventat nimica, de produs au fost tot alea de pe vremea impuscatului. Si pana acuma, can incepem sa primim tehnica vest, ba noua ba SH, tot aia de pe vremea impuscatului este. Multa nemodernizata, si pe ici pe colo modernizata – cum ziceam pana in 2003. Acum daca ne uitam retrospectiv, putem zice ca a fost bine ca a fost modernizata. Dar la fel de bine putm zice ca a fost o greseaza – daca stateam cu tehnica asa cum era – adica uzata moral, poate ne-am fi angajat mai repede la achizitionarea uneia mai noi, sau producerea de vaiante mai bune. Si aici nu putem sa nu ne aducem aminte de sansele gen TR2000 (B1-B2.4), francezii care ne curtau cu Mirage si americanii de la Bell cu Dracula. Dar nu, s-a ales varianta modernizarii tehnicii vechi in detrimentul productiei/cumpararii de tehnica noua/occidentala. Si acolo unde era ceva de mai buna calitate, s-au facut in nr mici: TR125 sau macar TR85 cand tu aveai in curte T34, Su100 si T55. La TAB-uri la fel – doar 70 Zimbru…, La aviatie, inca nu erai hotarat pt Soim, dar ne dadeam inca cu Delfinul ca sa nu mai zic de Albareos.IAR-93 nu era bun dar Hong 5 parea mai midern. La marina au preferat sa taie corpurile alea 2 de Tetal 2 si sa lase vechile Tetaluri in loc, iar cand veni Varta sa ne vanda acumulatori pt Delfin am zis ca-s scumpe.
    Si aici nu am introdus aspectul geostrategic, despre care nu putem decat sa chibitam. Cei care au informatii “clare” despre ce si cum ar face bine sa iasa la inaintare cu material, ca de teorii conspirationiste e lumea plina.

    Dar pana sa ne batem cu BCA-ul in piept ca in `90 noi eram cei mai cei din cele cele (un fel de second best to URSS) e cam mult – Care era al stat din Pact isi facea cam tot ce-i trebuia? Pai Cehoslovacia. Dar aici e depuctata ca nu facea crucisatoare – ca de- n-avea nici mare nici mica…

    In general ideile proaste de mentinere in dotare a tehnicii vechi e o caracteristica a natiei – sa nu aruncam nimica. De aia vezi ca pleaca oame din sistem care au tras cu arme din `70, de te intrebi ce cauta alea acolo, ca doar din 2000 au trecut 20 de ani si aia de la Cugir tot modelul ala il fabrica, dar macar era o arma mai tanara…. sau cu grenadele alea vechi si oxidate de-ti pierzi degetele? Cand o sa avem oameni care sa gandeasc un pic mai mult decat viitoarea zi, poate o sa se schimbe dotarea in mai bine.

    Cum zicea si gsg odata – ce e mai vechi de 50 de ani trece automat la casat. Daca n-ai inlocuitor, adica nu mai ai cu ce sa-ti indeplinesti misiunea – pleci acasa – se inchide unitatea – din lipsa de “echipament de protectie a muncii”.

    Eu zic sa lasam nostalgiile, cine si ce nu a facut la timpul potrivit si sa discutam despre discutii actuale.

    ———————
    PS – @admin – scuze pt off-topic, ar fi trebuit sa mergem la graffiti

  20. gsg9 says:

    si acum tot cu numere mici opereaza, 50 de Abrams, se discuta de rerereremodernizarea Bizonilor si TRurile chioare tot asa raman si dupa aia se mira ca nu mai vine nimeni la tancuri, cacare tancuri…

    si trag de niste mizerii ca sa pastreze structura, dar ce sa faci cu unitatzile alea cand sunt echipate cu mizerii

    Armata e subfinantzata in continuare si nu au cum sa refaca ce s-a distrus si invechit in ultimii 30 de ani decat cu niste eforturi financiare pe care politicienii romani – e mult spus politicieni, niste jegosi analfabetzi si pusi pe capatuiala – nu sunt dispusi sa si le asume

    polonezii fac efortul asta ca nu vor sa-i mai ocupe rusii odata

    jegosilor analfabetzi si pusi pe capatuiala se pare ca nu prea le pasa, ba chiar dimpotriva

    despre ce si cum se producea in vremuri trecute:

    https://www.contributors.ro/modele-de-tancuri-sovietice-aflate-in-inzestrarea-armatei-romane-1959-1989/

    Măsura în sine este corectă pentru o armată în condiţiile în care toţi vecinii noştri, mai puţin iugoslavii, ne sunt ostili.

    sunt interesante si comentariile celor care au facut armata atunci

  21. Xv says:

    De la ce grenada oxidata iti pierzi degetele, mai Ilie?
    Concret, spune. Eventual, daca stii si un caz. Nu de alta, aud povestea asta de vreo 15 ani, sub diverse forme, majoritatea o stiu de la unu care stie pe altul care a fost acolo.. In caz ca stii, iti raspund la ce ai intrebat, pt ca esti de buna-credinta.

  22. Xv says:

    Gsg, ai surse proaste. Ca de obicei.

  23. Ilie says:

    @Xv – te cam lasa memoria – vorbisem despre asta acum o luna si ceva in urma
    https://www.tehnomil.net/2023/10/14/guest-post-admitere-maistri-militari-si-subofiteri/#comment-211350
    https://evz.ro/grenada-explodat.html

    Acum asteptam si raspunsul de la tine.

  24. gsg9 says:

    Petre Opris? 😀

    https://www.contributors.ro/author/petre-opris/

    ca Armata e subfinantzata si ca o freaca cu achizitiile?

    https://www.mapn.ro/buget/documente/2023/plati_noiembrie_35.pdf

    cheltuieli de capital 4 melearde din 17, din 4 mai scazi 20% TVA ca romanii’s cretini sau smecheri, totuna, si raman 3.2 mld roni adecatelea 640 meleoane mari si late pana in noiembrie

    astia nu-s bani cand ai de recuperat 30-40 de ani de frecat tinicheaua

    din PIB de in jur de 300 miliarde EUR/USD p’acolo 1% inseamna 3 miliarde EUR/USD

    17 miliarde roni ma indoiesc ca mai cheltuie macar 3 pana la 20 pe Nov si Dec dar hai sa zicem 20 suma rotunda

    adica 4 miliarde EUR/$ p’acolo deimpartzit la 3 cat e 1% din PIB si ies 1.33 din PIB pt Aparare

    deci celebrul 2.5% din PIB pt Aparare e fix 1.33, asta daca mai cheltuie macar 3 mld roni pana la 20 pe Nov si Dec

    practic jumate din ce se abureste 😀

    bre, eu lucrez cu informatzie publica, ca n-am surse d’astea absconse numai pt initziatzii dintre sistemuri, ca deh eu n-am participat ca voi la ceremoniii d’astea esoterice de initziere sa pup shefii in fund ca templierii 😀

  25. gsg9 says:

    zici ca Ciolomacu e frate cu Xv, numai abureala 😀

    Totodată, premierul Marcel Ciolacu a evidențiat interesul Romaniei pentru o coordonare completă din punct de vedere militar cu Statele Unite și a subliniat că, în perspectiva Summit-ului Alianței Nord-Atlantice care va avea loc anul viitor la Washington, România își va menține angajamentele de a aloca 2,5% din PIB pentru Apărare și va continua să pledeze pentru un profil sporit al Mării Negre pe agenda NATO.

    https://www.defenseromania.ro/romania-cauta-in-sua-revitalizarea-industriei-de-aparare-nationale-productia-de-munitie-si-investitii-comune-discutate-la-washington_625837.html

  26. Xv says:

    Da, Ilie, ai dreptate. Uitasem ca frustrarile tale sunt vechi. Da-i inainte cu placa.

  27. Xv says:

    Da, Gsg, m-ai gasit, PSDist nu mai fusesem. Tu faceai politica, cumetre, ai uitat? Mesteci doar hatereala mai nou si frustrari cu pensii speciale, fara un gram de obiectivitate. Ce ironic, tocmai tu, care ai inventat Corul bocitoarelor :))).
    Asta e, s-au schimbat liniile la partide, te-au lasat pe dinafara din pacate, irlandezule.

  28. Ilie says:

    Vad ca de la PR-isti de serviciu nu primesti decat raspunsuri in dorul lelii. Evident ca n-au ce sa zica, ca daca nu sunt dovezi de unde sa le scoti? De la “stric secret” nu li se permite sa arate, sunt doar pt cei cu bare pe epoleti in sus 😀
    La ce memorie scurta are pretenu` – pare ca au un singur cont si il folosesc toti, numai ca nu o pun la informarea saptamanala si mai uita cate un detaliu sau altul.
    Linia lor trasata e clara – aveam industrie duduitoare, chiar daca fabrica tehnica invechita moral si nefiabila. Ca dotarea noatra era inca demna de WWII si ca pe niste bani (multi/putin) s-a mai modernizat pe ici pe colo e motiv de mandrie pt al de aia ca si-au pus aportul. Baietii le au pe toate la secret, dar ei vad ce e scris pe hartiile alea si ne zic ca n-are de ce sa ne facem probleme, Armata ne apara de tot, avem de toate, moralul e la cote maxime, chiar si romanii din Irlande se vor intoace sa apera patria mama (sau tata).
    In concluzie – n-are rost sa facem corul bocitoarelor ca nu exista probleme – doar ni le imaginam. Ca si aia de prin presa care mai scriu una-alta, fost lent-colonei, alti ex demisinisti din Armata, procurari care-i mai prin pe unii si pe altii cu banii in mana, etc. A, da, si frustratii aia care isi pied degete prin poligoane…

    Apropo – cat mai aveti pana la pensie – 3-4 ani? vine cineva dupa voi fara indoctrinare?

  29. Xv says:

    Apropo de Opris, intreaba-i pe cei din SPP despre el si o sa-ti spuna in ce “inel de protectie” era el pe-acolo.

  30. Xv says:

    Ilie, cum e prima sedinta cu grenada? Si cu ce grenada se face? Ca presupun ca stii cate tipuri de grenade sunt (la infanterie, atat, fara alea antisubmarin ssu bombleti).
    Si cum se pastreaza grenadele in depozit? Ca nu e secret, in toata lumea se pastreaza cam la fel de zeci de ani.
    Poti suna si un prieten-gsg-ul, cum va adun eu iar pe amandoi, este :D?

  31. Ilie says:

    @Xv – da` citate ai? concret care vasazica! ca de vrajeala d-asta a la Ferentari si “abureala” a la politicieni, sunt pline blogurile. De la asa zisi egzperti din Sistem care inca saliveaza dupa gloria comunista “Dintre tarile comuniste doar sarbii erau superiori… ” si se gudura la ce au realizat ei cu modernizarea tehnicii sunt plina bancile din parc pe timp de vara.
    Eu zic sa va luati abonamente la bancile alea din parc ca sunt in numar limitat si decreteii din Armata ies la pensie [https://ec.europa.eu/eurostat/documents/12743486/14207636/RO-RO.pdf].

  32. gsg9 says:

    Xv, tot ai dai inainte cu partidul si lupta de clasa, vezi bre ca s-a schimbat regimul, au plecat ai vostri au venit tot ai vostri, lupta merge mai departe 😀

    nu stiu ce inele de protectzie visezi, Opris e fost unul de-al vostri si scrie articole in calitate de istoric, ca dupa scoala de ofitzeri a terminat si istoria

    dar asa suntezti voi astia care lucratzi la stat la supt birou invatzatzi sa va mancatzi si sa va barfitzi intre voi ca babele

    articolele lui sunt documentate

    deci nu combatzi ideile, contzinutul, ceea ce scrie, ca nu ai argumente

    combatzi persoana ca un kominternist care se respecta, trimite-l bre in gulag ca si-a permis sa scrie articole de capul lui 😀

    again, eu am access decat la informatzie publica dar daca esti in stare sa faci legaturi e destula

    tocmai tzi-am demonstrat cu datele publicate pe site la MApN ca bugetul real e jumatate din ce se mananca rahat cu 2.5% din PIB

    chestii concrete nu abureala AKA informatzii esoterice gen Xv

    in rest probabil tre sa dispara generatzia voastra din sistem ca sa se mai schimbe ceva, daca s-o schimba ceva si dupa aia daca s-o schimba ceva in mai bine

    ca aia mai destupatzi nu se duc in Armata, isi gasesc altceva mai bun de lucrat si emigreaza, la voi or sa vina aia care nu intzeleg ce citesc dar or sa repete niste prostii memorate si or sa acopere rahatul sub voalul secretului

    si asta tot informatzie publica:
    https://adevarul.ro/stiri-interne/educatie/dezastrul-la-testele-pisa-continua-suntem-2321655.html

    in rest mai combatetzi si voi ideile/contzinutul/afirmatziile, cu argumente, nu persoana, stiu ca e greu 😀

  33. gsg9 says:

    Referitor la testele PISA, ca tot am scris de ele, oligofrenii din minister au gasit solutzia 😀

    Datele despre creșterea analfabetismului funcțional, scoase de Ministerul Educației din versiunea în română a raportului cu rezultatele PISA

    Ministerul Educației a publicat, în ziua lansării rezultatelor PISA 2022, o traducere „aranjată”, în limba română, a Notei de țară făcute de OCDE în limba engleză

    https://www.hotnews.ro/stiri-educatie-26734724-datele-despre-cresterea-analfabetismului-functional-scoase-ministerul-educatiei-din-versiunea-romana-raportului-rezultatele-pisa.htm

  34. dany says:

    Bre @xv
    Lasa nene bascalia ca sigur nu te pricepi
    Sunt probleme mai grave decat bascalia romaneasca de doi lei cum ca am avut noi industrie infloritoare si am exportat pe Marte si pe Luna nush ce table indoite.
    A fost, s a dus, alta nu mai facem in prima jumatate a acestui secol
    Poate ar fi mai bine sa i convingi in locul nostru pe decidentii aia mari la care se presupune ca ai acces
    Sa i convingi ca daca nu baga bani la greu in armata se duce powlii de suflet bruma de democratie de care avem parte. Cat de curand scapam de democratie si adoptam haine estice, nu ca asa imi place mie dar tocmai incep placile tectonice sa trozneasca sub noi din motive pe moment greu de inteles pentru multi.
    Si daca i convingi sa fure mai putin macar un an ar fi perfect .
    In loc sa ne convingi pe noi referitor la table indoite poate ar fi mai bine sa te focusezi pe ce am scris mai sus, ai castiga mult mai mult respect din partea multora. O sa spui ca de ce nu fac si eu ce am zis mai sus. Fac ceva asemanator dar pe alt domeniu, nu conteaza care, uneori chiar si in Parlament

    PS Acum a inteles toata lumea de ce polacii cumpara armament modern chiar si pe datorie?

    PPS Dupa 40 de ani de spionaj, americansky descopera un spion cubanez care actiona sub acoperirea unui ambasador american…Daca ,,,cubanezii au reusit o astfel de infiltrare imi este teama sa ma gandesc ce realizari au sovieticii…Tocmai se observa efectele spionajului sovietic deghizate sub “nu mai avem bani”…

  35. dany says:

    @xv
    Ce inel de protectie nene la SPP?

    “””Ioneleeeeeeeeeeeeeeeee, ne omoară ăștia!!!!!!!!!!!!!!””””

    Sa spuna tov Iliescu cu gura lui inainte de a muri ce “inel” a fost activat la mineriada ca sa l scape de …

  36. Ion Valcu says:

    @Ilie, apropos de ce spusele dumitale:
    “A, da, si frustratii aia care isi pied degete prin poligoane…”

    Ma uitam recent si-n graba prin Online sa vad care-or fost comenzile primite de la armia noastra de catre UM Mija pentru grenade militare … asa, de la inceputul razbelului post cocovidian.
    Cam valea plangerii.
    Parca nici nu vrem sa ne agitam foarte mult.

    Ii megasecret meletar ca depozitele de arme si munitzii is cam goale:
    ce n-o plecat in Siria / Africa pe timpul fratelui fostului prezident, o plecat pe front la haholi, iar ce-o expirat se da sarmanilor nostri pe la aplicatii.

  37. Ilie says:

    @Ion Valcu – nu cred ca e usor sa gasesti liste cu detalii despre ce se comanda – daca nu sunt anunturi publice de licitatie, ai slabe sanse sa dai peste un pdf urcat pe un site de-al lor.

    Toata chestia asta cu secretizarea nu merge la infinit, ea se erodeaza in timp. Poti tipa tu mult si bine ca totul e ok si depozitele-s pline, moralul e sus si altele, dar cand auzi placa asta de cel putin 20 de ani fara niste dovezi evident ca te indoiesti de autenticitatea lor. Si daca mai si pui cazurile pe care presa le arata – e clar ca ceva nu se aduna.

    Si apoi, pana una alta, decat sa te uiti la niste bagatori de seama din sistem pe de-o parte si “corist” bocitor sef, care aduce materiale pe care MApN-ul nu le contesteaza (sau chiar le emite), pe de alta parte, pai inclini sa crezi ca realitatea e un pic diferita de ceea ce vor ei sa arate.

    Si ca sa apuci sa repari ceva, trebuie sa sti ce e stricat, numai ca la nivelul lor de secretizare n-ai ideea daca despre ce ai materiale e doar varful sau baza icebergului.

    Acum l-au bagat pe nea Xv in sedinta si-l mustraluiesc ca n-a comunicat bine. Urmeaza sfatul cu batranii mai intelepti si cum sa procedeze in continuare. Probabil varianta clasica – o lasa moarta 2 saptamani, incepe cu comentarii neutre si intr-o saptamana incepe din nou sa raspandeasca measajul.

    Pe o nota mai umoristica cu permisiunea dumneadansului – Xv n-are nici o legatura cu Xavier – nu?
    https://www.facebook.com/idealistxavier/

  38. Xv says:

    Ilie, tati, m-am convins de nivelul tau.Da-i cu lupta de clasa, te stii acolo. La tehnica militara elementara e prea greu pt tine.
    Dany, era un fost membru in stafful SPP (la birou) pe nume Dany (exact asta era diminutivul), de-aia am intrebat.
    Gsg, esti maxim de funny. Te-am facut sa bagi 5 alineate. Sau aliniate :))? Supararile tale vechi si permanente dau pe-afara, imi pare rau, in unele privinte ai dreptate.
    Ce sa combat la secta celor obsedati de polonezi? Frustrarile lor sa si le combata singuri. Polonezii au clasa politica si onoare, la noi sunt raritati. Obisnuieste-te cu ideea.

  39. caucazian says:

    asta ii unul din defectele romanilor

    in loc sa ne concentram pe solutiile la problemele noastre ne certam intre noi din cauza orgoliilor