Bulgaria can into FA-50

Bulgaria, aceasta Romanie a Romaniei, primita in UE cu misiunea de a nu lasa sub nici o forma titulara sa ajunga pe ultimul loc al clasamentelor “bune”, isi lasa acum loc la o alta coada.

During the meeting with Kim Jin-pyo, Bulgarian President Rumen Radev emphasized the potential for collaboration in specific defense industry projects, such as the FA-50 fighter jet and the K-2 tank. President Radev’s commitment to enhancing bilateral ties between the two nations reflects a broader strategic vision for both countries.

bnnbreaking.com

TRIGGER WARNING – urmeaza obligatoria gluma cu castraveti – cei doi presedinti au ajuns la concluzia ca, intr-o viziune strategica mai larga, si kimchi e practic tot o muratura.

Bulgarii au un an in urma nostra cu intalnirile astea si probabil ca se va repeta scenariul semnarii unor memorandumuri.
In eventualitatea in care totusi bulgarii vor cumpara FA-50, chiar si fara a avea o industrie aero capabila sa contribuie semnificativ, trebuie spus ca e o alegere buna.

Ar fi fost modelul asta mai bun si pentru noi, in locul reesaparii IAR-99Tz?

You can leave a response, or trackback from your own site.

38 Responses to “Bulgaria can into FA-50”

  1. Caudillo says:

    Ce sa zic, dai un ban da stai in fata.
    FA 50 la polonezi

    https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/poland-receives-new-fa-50-light-combat-jet/

    E cam scump, dar probabil își merită banii, ar fi un progres enorm față de IAR 99

    The first US$705 million deal covered a dozen FA-50 Block 10 jets – the same configuration as used by the Republic of Korea Air Force. Deliveries for this batch have been scheduled for completion by the end of this year, with two more jets awaiting delivery.

    Under the second contract, worth $2.3 billion, Poland is set to receive 36 FA-50PL Block 20 aircraft, with deliveries expected between 2025 and 2028. Jets in this batch will feature beyond-visual-range air-to-air missiles and other weapon integration. Training and logistics have also been covered in the contract, including full-motion simulators and operational flight trainers.

  2. caucazian says:

    scump si fara impact in razboi
    de bani aia artilerie ghidata si aa shorad
    asta merge inpotriva unor tari fara aa
    dar si daca lam lua noi nu avem numitie pt avioane , nici macar pt f16 dapoi pt asta

  3. gsg9 says:

    Bulgaria a cumparat F16 Block 70, nu a adunat vechiturile ieftine din Europa cu abureala ca o sa cumparam F35 de 7 miliarde

    https://news.lockheedmartin.com/2024-1-16-In-Production-F-16-Block-70-Fighter-Jets-for-Bulgaria

    tot pt bulgari se lucreaza la doua corvete

    IAR99 e un avion de anii 80, cu un motor lesinat si pt anii 80

    vor sa faca trecerea de pe IAR99 pe F16 dar F16 e un animal cu FBW si un joystick mic in dreapta cockpitului, IAR99 are mansa un batz intre picioare cu cabluri si ce-o mai avea tractorase/motorase deci pt un pilot aflat in instruire pt F16 se potrivesc ca nuca’n perete

    IAR99Tz sper ca nu-l mai modernizeaza inca odata si pt F35

    avionul e oricum la capat de drum si alt avion romanesc in urma lui nu cred ca mai vine, nu are cine si cu ce si nici nu are sens sa te apuci sa dezvoltzi si sa fabrici cateva trainere

    #atatiadusmintea

  4. dany says:

    E tarziu pentru F50 in ce ne priveste
    Mai ales dupa extragerea Loto de la Avdivka
    Mai degraba cauti in toate depozitele F16 chiar si cu 1000 ore resursa acum cat mai gasesti. Macar 100
    Nu mai e timp de jucarii si misticisme
    Ultima extragere Loto spune cu subiect si predicat
    -contracte pentru inca 2 batalioane Abrams in regim de urgenta
    -contracte pentru rachete AT dublu față de cat avem acum
    -macar 48 de elicoptere dedicate pentru atac urgent
    -betoane fara numar si pe Prut si pe FNG
    -drone civile din comert, macar 10.000 sa fie cumparate, si daca va trece prin cap cumva sa antrenati macar jumatate din aia 70.000* in manuirea dronelor, dronele deja distribuite la subunitati imediat dupa cumparare si modernizare

    Folositi caietul cu incredere la fel ca Polonia daca va trece prin cap ideea ca nu aveti bani!
    E cam ultima strigare in materie de armament cat de cat modern, peste un an nu mai gasiti nimic in depozite, situatie intalnita de noi in 1939 cu rezultatele cunoscute

    IAR 99tz….
    Dupa nu stiu cati ani de cand a fost semnat contractul la tine in parohie si ai realizari canci, asta spune totul despre atelierele romanesti de aviatie__Sa nu creada cineva ca astia de la Craiova si au permis de capul lor sa intarzie atit de mult contractele

    Cugir__dupa decenii de lupte politico_birocratice sa vii acum sa angajezi 100 de specialisti dupa ce i ai platit datoriile pe motiv ca arma individuala romaneasca spune multe si cam toate negative

    Pulberi__ se vede cu subiect si predicat cam cat de mult este ingrijorata clasa politica spre deloc in ceea ce priveste contextul politic international actual

    Sa recapitulam?

    X+1 zi >polacii cer si ei sa devina putere nucleara(cineva de la ei a anticipat ce va urma)

    X+2 zile >Germania cere public arme nuculare pe motiv ca arsenalul nuclear francez este insuficient pentru nevoile UE

    X+3 zile> Navalnai dispare ca si cum nu ar fi existat, de fapt este punctul de cotitura in relatia Germania-ruzzzia, vedeti X+2, finalul epocii merkeliene, soarta pionului care trebuia sa devina regina . Trebuia! Asta inseamna ca niscai planuri au fost devansate nu doar la nivel ruzzzia ci si la nivel occident

    X+4 zile > Extragere loto la Avdivka, armament occidental cazut in mainile sovieticilor, retragere haotica a ukra din zona, pierderi ukra consistente, piticania jubileaza si se simte stapan pe situatie. Nu i bai, Zelenski o sa l regrete curand pe Zalujnîi, asa e cand politicienii nu au idee despre razboaie.
    Poate peste 20-30 de ani unii din noi vor afla public ce a insemnat si ce a fost aceasta zi X si mai ales graba cu care s au intimplat multe in aceste 5 zile_____

    X +y zile? >Cum ar fi o Japonie nucleara mai ales ca in zona aia se inghesuie lumea sa i ameninte cu nuculare exact pe japii cei fara nucleare? China ameninta chiar daca nu oficial, ala mic si obez ameninta la fel…

  5. Xv says:

    Dany, Polonia vrea sa fie putere nucleara ? De unde ai scos enormitatea asta?

  6. dany says:

    @xv
    Pe bune?
    Sunteti atit de puturosi si lenesi pe la sefia MAPN/MAI incat trec stirile importante pe langa voi si nu reactionati decat la penzzzii si salarii babane intre doua aghioase in fotolii.

    Cauta:
    “”Este timpul să dăm Poloniei arme nucleare “”
    vezi cum se paseaza mingea, vezi cine paseaza mingea,
    vezi de cand vor si oficial sunt doar 2-3 ani, probabil ca cer de mai mult timp arme nucleare lui Sam
    Stirea a fost difuzata doar de 6 zile, cu o zi inainte sa ceara Germania armament nuclear

    Daca tot dormiti somnul cel de veci in fotolii poate ar trebui sa va informez ca se duc tratative pentru mutarea bazei de la Incirlik. Cu toate tromboanele sultanului. Unde? Kogalniceanu si Polonia sunt in cărți. Stirea are 4 zile doar…
    Stiu, o sa puneti aceeasi placa referitor la armamentul nuclear, autobuzul in poarta ca deh atata va duce mintea. De 2000 de ani dormiti in fotolii_

    Nu intimplator primul vers al imnului national este

    “”Deşteaptă-te, române, din somnul cel de moarte””

    Dormiti in fotolii si mi spuneti mie ca

    “Dany, Polonia vrea sa fie putere nucleara ? De unde ai scos enormitatea asta?”

    Rușinică!

  7. caucazian says:

    xv bulgaria a pornit in 1998 (doar de atunci am gasit) cu o datorie de 79% din pib si au ajuns acum la 21% din pib

    https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Bulgaria

    romania a pornit cu 0 zero% datorie in oct 1989 “idiotu” de ceausescu a platito pe toata si acum am ajuns la 50% din pib datorie
    ne inprumutam ca sa platim pensii speciale si ca psd sa isi cumpere votul pensionariilor si a bugetariilor

    daca depasim 60% nu mai putem adopta euro

    bulgarii au sange slavic noi latin se vede diferenta
    noi ne inprumuta sa traim bine azi (cel putin unii din noi)nici macar nu folosim bani sa ne dezvoltam
    in schimb bulgarii nu fac datorie, politicieni lor nu se inprumuta nici sa isi cumpere voturii nici sa isi dea pensii speciale
    cine va trai mai bine in viitor nui greu de spus

  8. Ilie says:

    FA50 e relevant pt noi acum, dar si peste 5 ani. Si peste 10.

    Soimii vechi (cei modernizati) vor mai zbura ~5-8 ani daca vor avea parte de mentenanta – in primul rand avionica va fi depasita, iar ceea ce a fost montat pe ei acum ~20 ani o sa-si zica cuvantul.
    De aceea intra in scena 99Tz, care ar veni sa aduca un suflu “nou” unui avion vechi. Si bineinteles de a-l aduce mai aproape de F16 (desi aceeasi cioba a fost servita si cu Soimii care erau pregatiti pt LanceR, care era “a la F16”). Astia Tz-isti vor rezista si ei vre-o 10 ani daca se ingrijesc. Dar vor incepe sa cada pe rand componentele mecanice, si chiar cu canibalizarea Soimilor pt repararea lor, trebuie avut in vedere ca e un avion foarte vechi (ca sa nu mai vb de depasirea morala).
    Asta mic Tz e inca relevant pt trecerea pe F16 – adica pilotul invata baza zborului reactiv, si trece pentru insusirea caracteristicilor F16 pe dubla F16B, care e probabil solutia ideala.

    Acum de ce FA50 si nu altul? Pai pt ca e in primul rand supersonic, iar ca un adevarat avion LIFT, asta e de asteptat de la el. In al doilea rand pt ca Romania s-a hotara sa folosesca (deocamdata) F16, iar FA50 e baby F16. Iar daca, printr-o minune, va gasi alea 7 miliarde pt F35, atunci cand majoritatea populatiei va fi pensionata, o sa avem nevoie de un avion de antrenament pt F35, care va fi scump de zburat. Ca sa nu mai punem la calcul si inexistenta unei duble F35, ceea ce determina un avion de antrenament cat mai performant. Scolarizare pe simulator e ceva, dar nu inlocuieste zborul.
    Apoi daca optam pt vacianta FA50 Blk20, avem posibilitatea sa-l folosim impotriva unor tinte care nu au nevoie de suprematie aeriana – gen avioane comerciale, elicoptere, baloane, drone.

    Care ar fi alternativa – M345 sau M346? L39NG? T7? Toate sunt subsonice, iar pretul celor mai ieftine variante L39NG/M345 sunt cam la jumatatea unui FA50Blk20.

  9. Xv says:

    Dany, ce scrii tu tine atat de o crasa necunoastere a tratatelor de neproliferare, cat si de frustrari care nu stiu de la ce vin si nici nu ma intereseaza.
    Pt tine prezenta pe teritoriul unei tari a armelor nucleare = detinere de arme nucleare.
    Armele alea sunt ale NATO, sub comanda NATO. Nu ale Germaniei, cele din Germania sau ale Turciei, cele din Turcia.
    Uite, sa pricepi si tu despre ce e vorba https://www.iiss.org/publications/strategic-comments/2023/polands-bid-to-participate-in-nato-nuclear-sharing/

  10. Marius-Eugen Fenchea says:

    “iar timpul nu mai are rabdare…” Cam acestea sunt vremurile, Bulgaria isi doreste un trainer care sa fie si fighter si aici FA 50 Golden Eagle este cel mai potrivit, 8 F 16 Block 70 o sa vina cam in acelasi timp cu acesta, alte 8 mai incolo si Bulgaira este intre timp descoperita in ceea ce priveste aviatia.
    In tot acest timp au invatat ca au nevoie si de numere nu doar de calitate, conflictul din Ukraina dovedind-o cat se poate de serios.
    In acest context pentur Europa de Est si estul NATO – FA 50 devine necesar sa uumple golurile lasate de donarea de MIG 29 care au peste 30 de ani Ukrainei si fiindca este un LIFT in cel mai apropiat sens de un fighter pur sange de generatia a 4-a care de la Block 20 va avea si BVR il face foarte competitiv.
    F 16 Block 70 este un avioan foarte bun la fel si Gripen E/F dar niciuna dintre fabricile asta nu o sa faca livrari in timp util ca Bulgaria in cazul acesta sa nu ramna total descoperita sau cu o forta aeriana cat de o parada de ziua nationala.
    Si in Polonia FA 50-ul a fost ales ca vine repede si ca are si rolul de fighter pe langa ce la trainer, aici in Europa de Est iti trebuie ca la nevoie s poti lupta cu orice si la capitolul acesta Soim-ul nu se incadreaza in atacarea tintelor la sol cu PRND-uri in picaj.
    De prin 2016 era cazul sa il comandam si noi dar na….#Romanaialucruluibinefacut

  11. gsg9 says:

    Ilie, T-7A sau M346 au FBW, L-39NG mi se pare tot legacy, n-am gasit specificat clar FBW ci o abureala cu Flight control system with enhanced maneuverability characteristics

    https://www.flyingmag.com/aero-l-39ng-certification-opens-up-new-sales-for-popular-jet-trainer/

  12. gsg9 says:

    bulgarii au exportat armament de 1.7 miliarde in 20-22

    https://www.euractiv.com/section/politics/news/bulgarian-weapons-exports-up-200-since-ukraine-war/

    pt aceeasi suma romanilor le-a luat vreo zece ani, anyway industria de armament e praf condusa de bisnitzari de masti covid si alte specimene numite politic

    Bucharest miss rearmament opportunity as Romania’s state weapons industry flails

    https://www.euractiv.com/section/defence-and-security/news/eu-bucharest-miss-rearmament-opportunity-as-romanias-state-weapons-industry-flails/

  13. Marius-Eugen Fenchea says:

    @ Danny tu ai o obsesie cu linia aia de aprarare in Moldova uitand faptul ca razboiul este miscare si nu inseamna pozitii fixe decat in momentul in care s-a ajuns la o epuizare ale celor 2 parti. Noua ne trebuie chestii pe care sa le poti muta dintr-o parta a tarii in alta pentur a avea raspuns.
    Un scenariu este si ca te ataca un “aliat” din vest ca sa securizeze propria populatie sau ceea ce ei considera ca sunt etnicii lor.

  14. dany says:

    @Marius-Eugen Fenchea

    Razboi de miscare la romani? :)))))))
    Cu Abramsu’ din pdf uri ori cu Piranha alea in constructie de niscai ani prea multi?
    Visezi sa plimbi Abrams si Piranha de la Tg Mures pana pe linia Prutului si ‘napoi :)))))) in conditii de razboi
    Pe care infrastructura? Am inteles, pe valea Prahovei, pe autostrazile alea cu poduri care de abia asteapta un Kalibr ca sa verificam rezistenta podurilor
    Cu ce? Cu trailere?
    Cu trenu’ ala care gafaie 3 zile de la Baia Mare pana la Bucuresti?
    Nimic din ce vezi functional in acest moment nu va mai functiona corect in conditii de razboi in tigaia numita Romania. De ce tigaie? Pentru ca o sa fim exact ca si legumele in sos de tomate in tigaie in momentul cand sovieticii vor fi pe Prut cu ganduri serioase. Pentru ca aia sovietici betivi/violatori si prosti cum le zicem noi au cel putin 2 ani de experienta de razboi in acel moment iar noi avem canci si ceva experienta

    In alta ordine de idei cu ce faci matale razboi de miscare? Cu 30.000 activi ? Pe bune?
    Cu 30.000 rezervisti predominant 45-60 de ani? Pe bune? Cu astia vrei sa faci razboi de miscare?
    Mai degraba 3000 de secretare din armata si le trimiti pe Prut. Garantat se opresc sovieticii macar pentru 3 zile, ala da razboi de miscare
    In alta ordine de idei, cine crezi ca ne va sari in ajutor din vestici? Se observa cu subiect si predicat ca lumea vestica i satula de vazut razboi la televizor dar sa mai si participe activ la un razboi___
    Sa stii ca tot pentru un “raspuns” va fi activat art 5

    “”Federația Rusă a acumulat până la 40.000 de militari în zona Mariupol și aproximativ 110.000 în zona Kupiansk și Lîman”” Mai vorbim de restul frontului?
    Si dumneata vrei razboi de miscare cu 30.000 + 30.000 activi si rezervisti

    Daca am zis fortificatii pe Prut si FNG am zis in eventualitatea de a incetini ofensiva sovietica pana vin cei cu Schengen_militar. Daca vor veni_____

    Ai aviatie sa ti sustina razboiul asta de miscare?
    -50 F 16 care de fapt o sa cam ramana 10 dupa primele 2 saptamani de razboi
    -20 IAR 99 care vor fi servite la micul dejun sovietic
    -ai atitea elicoptere de atac incat le numeri pe degete____

    Parca si aud

    “”Bah, hai gata cu f 16 la zbor, le ascundeti nu ma intereseaza ca le doboara astia pe toate, sa vina americanii cu f35″”

    Cu o armata dimensionata pentru apararea a 3-4 judete vrei sa faci razboi de miscare____

    PS Ar trebui sa iei in considerare ca in cazul in care Ukraina cade linia frontului incepe de pe la Satu Mare, trece pe la Botosani si continua pe Prut si Dunare pana la … Vama Veche. Poate avem noroc si isi vad bulgarii de castraveti iar mogio isi aduc aminte de bataia incasata ultima data_____

    @xv
    Buna dimineata!
    Nu te dor coastele de la atita dormit in fotoliu?

  15. Marius-Eugen Fenchea says:

    Tu cam uiti Fortele de janarmerie, alea care au facu 10 August de ne uitat, so ei o sa fie in razboi, SIE, SPP, SRI care are si trupe antitero bune in lupta urbana.
    Problema noastra numarul 1 este lipsa de coeziune de grup, este “noi” si “ei” de mai multe parti ale gardului.
    Piranha 5 este foarte bun pentru reactive rapida, avem si destule Spike LR, mai avem si niste autobuze tot cu Spike ER care pot lupta nu Su sa nu fie iarna, pe langa astea avem o armata doar de generali cu multe stele la apelul bocancilor, ce lipseste e fix asta ca la nevoie toate problemele astea de noi si ei vor submina orice aparare.
    Pana nu se baga serviciul militar obligatoriu in cazul celor care vor sa lucreze la stat si nu pleaca din Parlament in caz de deraj pe front 1/3 nu o sa fie coeziune de grup.

  16. gsg9 says:

    “https://www.youtube.com/watch?v=S9-4toma0UE”

  17. Ilie says:

    @xv – trecerea pe F35 nu este obligatorie cu un avion de scoala FBW. Daca te uiti la americani, nici ei nu au facut trecerea pe F35 din noul T7. Ca T7 va inlocui avioanele vechi de antrenament, ca vine cu FBW si ca asta e viitorul, e o alta discutie.

    La americani un boboc are nevoie de 3-4 ani ca sa ajunga pe F35, trecand prin T6 si mai apoi pe T38.

    Deci tehnic vorbind, nu va fi prea problematic sa faci antrenament cu L39NG, apoi sa faci un curs pe ceva mai bun (spre supersonic si/sau FBW), simulator si F35.

    In cazul nostru sa zicem ca vom folosi dublele de F16 pentru acomodarea cu zborul supersonic. Dar in 10 ani nici dublele alea nu vor mai fi disponibile – vedem acum – sunt cele mai cautate (de vin olandejii cu ale lor) si vor fi cele mai calarite…

    S-apoi daca te scarpini de niste bani – n-are sens sa cumperi un LIFT nu doar un reactiv? LIFT care are si capacitati reale de lupta nu gogoserii a la Soim cu PRND-uri, R60 si GS23L.

    Ca acum vorbim de reactive, dar sa nu uitam nici de IAK-52 care nu sunt tocmai tineri, si nici cei mai economici…

  18. Ilie says:

    retractare – @gsg9 😉

  19. Xv says:

    Dany- Neatza! Tu cand te-ai insurat ai stat direct intr-un apartament, se pare. Ca altfel erai antrenat la dormit in fotoliu, dimineata, dupa o tura mai lunga cu colegii, sambata, de ziua vreunuia.

  20. Xv says:

    Ilie, daca spui L39NG iau foc toti aparatorii industriei. E neclar ce va fi dupa Soim pt ca inca nu e o problema urgenta.
    In mod normal ar trebui sa trecem la un aparat mixt scoala-atac la sol, sunt 2 variante recente. L-59 nu e un aparat facut de la 0, e un SuperAlbatros. L-39 e mult mai vechi ca Iar 99, 20 de ani conteaza ca si concept, cehii insa l-au modernizat de mai multe ori.
    Avantajul e ca e mai ieftin ca cele moderne si noi am mai avut Albatrosi, deci e familiar oarecum.
    Nu stiu care e varianta cea mai avantajoasa, ma refer capabilitati/implicare economica/cost.
    Epoca proiectelor de aviatie ale unei singure tari a cam apus.

  21. Xv says:

    Marius, SRI are doar in Bucuresti unitate antitero semnificativa, in rest “nuclee” de cadre care se ocupa si cu asta, atat, preponderent prin orase cu aeroporturi internationale, dar nu exclusiv.
    Nici nu mai stiu cand au avut ultima interventie de la “teroristul in slapi”. Dotarea, pregatirea, salariile erau bune si inca sunt, dar ca activitate multa plictiseala, cel putin in Bucuresti.
    Razboiul i-a mai scos din amorteala, ca au o gramada de obiective unde ei intervin, mai ales 3 ambasade din Bucuresti.

  22. dany says:

    Pentru toti generalii MAPN care viseaza “razboi de miscare” :

    -Kupiansk 110.000 sovietici concentrati in aceasta zona
    -“”În zona Bahmut, forțele Moscovei numără în jur de 62.000 de militari””
    -“”Astfel, în sudul frontului ucrainean, rușii au, conform estimărilor ucrainene, 40.000 de militari în zona Mariupol.””

    Sursa:
    https://www.digi24.ro/stiri/externe/harti-a-doua-invazie-a-ucrainei-rusii-au-masat-peste-260-000-de-militari-pentru-a-sparge-frontul-2693775

    De observat ca doar in aceste 3 zone ruzzzia concentreaza dublu si ceva mai multe forte decat ar avea armata romana dupa mobilizare. Si noi visam “razboi de miscare” la nivel MAPN.

    Intre timp se trezeste din somnul cel de moarte din fotoliu CSAT ul ca vrea sa doteze si sa faca. Probabil inca o noua editie in pdf uri
    Exact ca in decembrie la prima zapada, toata lumea este surprinsa

    https://www.defenseromania.ro/csat-se-reuneste-azi-inzestrarea-armatei-romaniei-dar-si-razboiul-declansat-de-rusia-vor-fi-pe-ordinea-de-zi_627004.html

    Si acum pentru cei care sustin sus si tare ca nu i nevoie de fortificatii pe Prut si FNG
    Sa fim intelesi, nici mie nu imi plac fortificatiile si transeele DARRRRR avand in vedere faptul ca armata romana este dotata NECORESPUNZATOR, nr de mobilizabili si activi care pot indeplini misiuni de lupta nu depasesc mai mult de 30.000 +30.000 activi si rezervisti, nivelul de instruire slab in comparatie cu o armata de sovietici cu cel putin 2 ani de experienta de lupta nu ramane decat sa ne punem oarecare speranta in … fortificatii. Pana vine cavaleria OTAN. Daca o veni____
    In continuare unii mai prosti decat romanii s au apucat de fortificatii de prin 2023
    Ca tot sustinea sus si tare peste tot @xv ca polacii nu fac fortificatii
    Tot estul european din prima linie face fortificatii doar romanii se cred alesii lui Dumnezeu, pe noi nu ne ataca nimeni!

    “”Polonezii își întăresc apărarea la granițele cu Rusia și Belarus. În zona de graniță cu Belarus și Rusia urmează să fie construite fortificații, inclusiv adăposturi.””

    https://www.defenseromania.ro/polonia-isi-intareste-apararea-la-granitele-cu-rusia-si-belarus_626778.html

    Un general care sigur cunoaste mai multe decat mine *(apropo de cifrele avansate de mine 30.000+30.000 activi si rezervisti)

    “”În cazul ipotetic în care Rusia ar ataca NATO și nu s-ar opri doar la un conflict în Ucraina, Armata Română ar putea aduna la o mobilizare generală, în 24 de ore de la consemnarea unei agresiuni, doar 81.000 de persoane activi. Însă, doar 69.000 dintre aceștia ar lua parte la confruntări și pot fi considerați militari combatanți, restul fiind personal auxiliar sau administrativ. “”

    https://cursdeguvernare.ro/armata-romania-efective-recrutare-combatanti-state-ue.html

    @Marius-Eugen Fenchea
    Daca urmaresti ultimele 4-5 articole noi am mai discutat aici despre jandarmerie cat si despre cei 50-60.000 militari care au statut de veterani de prin TO
    Concluzia a fost urmatoarea:
    -jandarmii cam dispar din sistem, au un deficit de cel putin 20%
    -veteranii de prin TO nu prea sunt prinsi la mobilizare
    -veteranii din TO activi in armata romana sunt destul de putini

    Introducerea serviciului militar obligatoriu(personal sunt de acord cu asta!), problemele generate de o astfel de lege:
    -Tinerii din ziua de azi in majoritate stiu ca ei au doar drepturi nu si indatoriri, nimeni nu vrea sa le spuna cu subiect si predicat ca au si indatoriri, multumim din inima politicienilor!
    -La prima strigare a unei astfel de legi majoritatea tinerilor care mai sunt prin RO direct Angl€€€a, exact de asta se tem autoritatile actuale, aceasta masura ar destabiliza si mai mult economia romaneasca destul de firava
    -o astfel de masura ar genera in scurt ample miscari sociale chiar acum in prag de alegeri, politicienii fug ca draqu de tamaie de o astfel de lege, partidul/partidele aflate la putere care ar promulga o astfel de lege ar pierde masiv voturi

    Concluzie?
    Situatia e cotoibila cu posibilitati de extindere catre epidemie globala, RO ca de obicei a scos la uscat pe sarma cateva perechi de budigai

  23. Xv says:

    Marius- cu coeziunea vorbesti de lucturi sfinte. E foarte rara, din ce in ce mai rara. Acum banii vorbesc, de pe la 14 ani, cu atat mai mult dupa casatorie si copii. Familia e coeziunea, in cazurile fericite. Prin unitati la unele specialitati coeziunea e subinteleasa, nu neaparat prezenta insa.
    Cei care mentin meseria pe primul plan, chiar dupa casatorie, sunt o specie aparte.
    Singura diferenta semnificativa in uniforma e ca treci prin mai multe greutati cu colegii, acolo se formeaza coeziunea.
    In locurile unde se formeaza, ca in altele nu tine nici cat tine programul.
    Cine e egoist si individualist din adolescenta, nu se integreaza de obicei bine in echipe, cam astia devin sifoane sau pilosi.

    Piranha 5 pe care se chinuie sa-l faca e foarte departe de a fi un proiect bine implementat. E fix “merge si-asa”. Asta e cand vrei si TAB neamfibiu si MLI unu in pret de 2. Autobuz, dar asa e moda prin desert.

  24. gsg9 says:

    Ilie, L39NG e un caz de IAR99 mai fericit in sensul ca aia s-au mai tzinut de avion comparativ cu romanii care au frecat-o, insa avion fara FBW in 20-2xxx e legacy, ca se pot antrena pe orice, se pot, dar da’cacum’peri ceva nou ce rost are sa cumperi vechituri modernizate, asta strict ca trainer.

    Altfel peste 10-20 de ani pana se gandesc sa cumpere oligofrenii pesedisti din minister ceva gen FA-50 nu mai cazul sa ne facem griji, vor fi mai multe drone companions per fighter

    https://www.nextbigfuture.com/2023/08/next-generation-air-force-jet-companion-drones.html

    sau poate ca nu, ca astia sunt cu o generatzie in urma…

  25. sharky says:

    @ Dany
    “Daca urmaresti ultimele 4-5 articole noi am mai discutat aici despre jandarmerie cat si despre cei 50-60.000 militari care au statut de veterani de prin TO”
    Văd că citești selectiv, și alegi doar ce iți convine.
    Ia mai citește o dată articolul ăla din cursdeguvernare, și vezi ce spune generalul Degeratu despre cei care au fost în teatre, ce cifre specifică acolo?
    Părerea mea, hâc…

  26. Ilie says:

    @gsg – bre, eu enumerai avioanele disponibile, unde se pare ca L39NG e mai eftin decat M345; iar cum sunt ai nostri decidenti setat pe criteriul cel mai ieftin, se poate si asta ca varianta.
    Ca nu sti cum le vine in gand sa-ti zica ca daca iei L39NG primesti licenta de Bren2 (cu toate ca Aero e acum in mana vecinilor nostii, care au si ei licenta de Bren2).

    In orice caz, vad ca te-ai lasat dus de textul prea lung si ti-a “scapat” ideea pe ca o ziceam de la inceput “FA50 e relevant pt noi acum, dar si peste 5 ani. Si peste 10.” Si ca sunt pentru un avion de scoala LIFT (M346/FA50) dar si pentru un light fighter, mai ales ca e supersonic si baby-F16.
    Pana la T7, mai avem de discutat, peste 5-10 ani, cand ne-or trebui si noua noi treinere.

    Am mai zis – daca era dupa capul meu mic, maine le dadeam Craiova coreenilor pe 1$, macar de-ar fi asamblat FA50 si pe urma vre-un turboprop pt MApN. Ca oricum dupa Tz se asterne praful acolo. Si daca or fi seriosi n-au decat sa asambleze si pentru altii acolo (ca e cerere) sau sa faca drone.

    Cat despre L39NG, au bagat IP propriu serios in el, de aia si isi permit sa fie competitivi ca pret. Unde mai pui ca are motor modern si aripa cu rezervoare noua. Ceva ce la 99 nu s-a putut si nici nu se va mai putea.

  27. dany says:

    @sharky

    Care o fi adevarul?

    “”Claudiu Degeratu susține că din punct de vedere al personalului, situația nu e doar cenușie. „Sunt în jur de 10.000-15.000 de militari care au participat la exerciții și în teatre de război, în misiuni internaționale. Acești oameni pot face față oricând unui conflict. Dacă este să ne uităm doar la număr și la pregătire, eu cred că Armata Română stă bine sau măcar acceptabil”, precizează acesta.””

    Asa’i ca nu stii cine i Claudiu Degeratu? Iti spun eu, un no_name cu aere de mare estudiant* al totalitarismului. E plina RO de din astia care studiaza ce a fost. Cand n ai prea multe idei in cap incepi sa studiezi totalitarismu’__Mai nou o da cu securitatea profitand la greu de nume :))))))
    Care intimplator ori ba poarta acelasi nume de familie ca si generalul Constantin Degeratu.
    Undeva zice ca are 13 ani de armata. Cauta tu in pdf ul ala pe post de CV si spune unde gasesti aia 13 ani de armata ca io nu i gasesc deloc. Doar cursuri pe la astia cu ochi albastri, doctorate in stiinte in care se serveste rahat cu polonicu’,
    Ah, era sa uit, are competente in Baze de date :)))))))Aici da, e meserias, o sa i dea ceață lui @gsg9 la Baze de date
    Are si “”Colegiul National de Apărare MApN”” 1998___din aia care veneau la popota parasutistilor sa se indoape exact din norma de hrana a militarilor. Deh, nu i puteai trimite nemancati la Bucuresti cu C 130…
    Plecași repede dupa fenta ca multi pifanteristi :))))))))
    Confuzie totala, generalul Constantin Degeratu este cu mult peste acel no_name din articol, dar deh credeai ca ma fraieresti pe mine :))))))
    Vezi, la fel face si windowsu’ ala la primul ping smecherit, la fel ca tine :))))))))
    Ca sa vada lumea mai bine mai pun odata linkul pus de mine si “”studiat”” de tine

    https://cursdeguvernare.ro/armata-romania-efective-recrutare-combatanti-state-ue.html

    40.000 doar pana in 2018, daca nu ar fi fost de acord cu ce spuneau astia generalul Balaceanu ar fi corectat

    https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/doar-7-din-cei-40-000-de-militari-intorsi-din-teatrele-de-operatii-diagnosticati-cu-sindrom-postraumatic-866955

    “”Din 2002, peste 32.000 de militari români din diferite unități au sprijinit operațiunile internaționale din Afganistan, potrivit Ministerului Apărării.”” –2021
    De observat ca de la Irak (ianuarie 1991) pana in 2002 nu se contabilizeaza nimic, se uita de Angola, fosta Iugoslavie, Albania, Mali etc. Cand e vorba de indemnizatii sunt luati in calcul toti incepand cu 1 ianuarie 1990
    Multi au cumulat 120 zile in TO adica 4 luni, ca sa nu vorbim de secretare, bucatari de tot felul

    “”Peste 32.000 de militari români au trecut prin Teatrul de operaţii din Afganistan, a declarat ministrul apărării naţionale, Nicolae Ciucă pentru emisiunea „Euroatlantica”, de la Radio România Actualităţi.”” Doar in Afganistan! Mai adaugam cel putin 7000 in Irak? Inca mai curge pe țavă :)))))

    Sa nu o arunci p’aia stramoseasca cu numaratul de doua trei ori prin Kosovo, Albania, Angola ca nu tine

    “”orice veteran din teatrele de operaţii va fi încadrat în personalul care a participat, cel puţin 120 de zile, neîntrerupt sau cumulativ, la acţiuni militare, misiuni şi operaţii desfăşurate în teatre de operaţii/zone de misiuni””
    La gramada, secretare, bucatari, consilieri de tot felul

    Adaugam si p’aia de la MAI? Si astia tot mobilizabili. O sa vezi ca depasiti lejer 50-60.000

    Deci unde este adevarul? Nimeni nu stie, nimeni nu vrea sa se uite in contabilitate sa vedem cati platim pe post de veterani atit de la MAPN cat si de la MAI ori alte structuri. Si nu ma refer la cei care au fost veterani adevarati in urma WW2 care nu au primit o astfel de indemnizatie chit ca unii au avut si 3-4 ani de razboi adevarat in spate de la Cotul Donului pana in Tatra cu rani multiple.

    Cati din acestia sunt prinsi in documentele CMJ? Reamintesc ca varsta maxima ca rezervist este exact 62 ani.

    Hai sa vedem cati platesc spaga sa ajunga prin Africstan pentru 5000 € salariu dar in documentele CMJ sunt inapti militar. Cine crede ca au plecat in Africstan pe bune fara sa dea spaga se cam insala :)))))) Vedeti cati s au intors cu avionul pe Tg Mures dar nu erau in evidenta CMJ_Care or fi motivele ? Vorbesc unii intermediari doar….

    Hai sa vedem cati din cei cu varsta pana la 61 ani, primesc indemnizatie de veteran si sunt prinsi la mobilizare. O sa aveti surprize_____

    Hai sa vedem cati intre 55 si 60 de ani sunt prinsi la mobilizare desi nu sunt veterani din TO_____

    Hai sa vedem cati veterani din TO cu varsta pana in 40 de ani sunt prinsi in documentele de la mobilizare. Excludem ranitii si mutilatii si i numaram si pe cei inapti militar separat____

    Trăiască șpaga!

  28. dany says:

    @Ilie
    “”Am mai zis – daca era dupa capul meu mic, maine le dadeam Craiova coreenilor pe 1$, macar de-ar fi asamblat FA50 si pe urma vre-un turboprop pt MApN. Ca oricum dupa Tz se asterne praful acolo. Si daca or fi seriosi n-au decat sa asambleze si pentru altii acolo (ca e cerere) sau sa faca drone.””

    Ideea e chiar foarte buna, dar ce te faci cu :
    -interesele politice din Craiova
    -interesele “oamenilor de afaceri” din Craiova
    -au inceput sa napadeasca o gramada de case/vile pe langa aeroport
    -mai adauga si politrucii de la Bucuresti cu interese in zona
    -deja stii contractul pentru alea 10 modernizate care ar trebui sa fie onorat

    Craiova e “”orasul luminii”” de Craciun iar in ianuarie cand vin facturile cresc impozitele locale pe motiv ca nu s bani, palmieri in centru si gropi destule desi poate strada respectiva a fost asfaltata acum un an sa zicem
    Aere de capitala europeana cu o parcare subterana construita prin 2011 parca dupa planurile unei parcari americane din 1930…
    “”Capitala europeana”” cu copii cersetori in intersectie si birouri pline de lucratori la protectia copilului______
    Craiova a ratat multe investitii datorita profilului “politic” al zonei

  29. Ilie says:

    @dany

    Cum zici si tu, ideea e buna, nu trebuie decat vointa si bani :))) Iar in legatura de bani, putem spune ca 750 mil $ ar viza toata afacerea (12 FA50 si 16 avioane de antrenament primar KT1/KT100). Si alea 12 FA50 le poti imparti in 6 pe Boboc – pt trecerea pe avion reactiv si 6 pe MK – curs avansat de politie aeriana.

    Cat despre intere (si mai ales politice) putem vorbi oricand si despre orice. Pe argumentul asta n-are rost nici macar sa te ridici din pat ca “politicul”.

    “-interesele politice din Craiova
    -interesele “oamenilor de afaceri” din Craiova”
    dpmv e irelevant ce interese politice au unii sau altii din Craiova, atata vreme cat “uzina” n-are datorii ca sa-si ceara intrarea in insolventa, are sanse sa faca ceva. Plus ca are un contract in derulare cu un bun platnic. Deci decizia vine de la MEC (97% din actiuni) – vrea sau nu vrea sa vanda. Ca altfel se ajunge ca la Romaero.
    Ideea pe care toata lumea trebuie sa o retina e ca acest contract e ultimul (majir) pe care il vor avea. Restul mici cuipeli. Deci daca “managementul” n-are o idee cum vor decurge urmatorii 5-10 ani, sa nu vina salariatii cu pancarde “vrem sa muncim”.

    “-au inceput sa napadeasca o gramada de case/vile pe langa aeroport”
    https://www.google.com/maps/@44.3267021,23.8631371,1520m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
    Numai ca uzina nu e chiar langa aeroport, ci la 1.5 km distanta. Iar dezvoltarea se pare a fi in sud, nu prea mult in nord. Apoi si dezvoltarea asta n-o sa tina mai mult de 10 ani – ca nu or sa mai fie oameni pt care sa se dezvolte. Deci n-as vedea aici o problema. A – ca poate vor sa dezvolte parcul industrial – vezi ca ETI face biscuiti langa ei… – asa poate – dar si aici iese problema ca n-ai forta de munca pt fabricile alea…

    “-mai adauga si politrucii de la Bucuresti cu interese in zona”
    Nu stiu, nu-s nici oltean si nici capitalist. Daca or mai fi politruci, nu stiu ce interese reale or avea. Ca oricum dupa contractul Tz “fabrica” nu mai are ce fabrica. Defapt n-a mai fabricat de zde ani, deci – ce interese? Si n-am auzit oficial sa se fi interesat cineva de fabrica in ultimul timp. Dupa ofertele de privatizare cand erau la AVAS s-a asternut linistea

    “-deja stii contractul pentru alea 10 modernizate care ar trebui sa fie onorat”
    Daca privesti din perspectiva prestatorului de servicii (fabrica) totul e ok – adica banii vin, ei face o treaba (nu stiu cat de buna sau rea) si vor onora contractul pana la urma, bineinteles cu intarziere (pe diferite motive). Deci in final “job done” si inca o steluta pt ei. Acum ca or fi facut sau nu profit din contractul asta, e problema conducerii, ca banuiesc ca MApN-ul a dat MEC-ului exact cat au cerut cei din Craiova.

    Cum e si ce are sau nu are Craiova e mai putin relevant. Putea sa fie Fabrica de Avioane de la Cucuietii din Vale. Asa si Bacau – n-are nici o treaba ca Aerostar e la Bacau, probabil ca daca era Buzau si avea aceeasi conducere pe care a avut-o tot acolo era.
    Avioane Craiova are ceva hale si acces la pista – asta e ceea ce conteaza. Oameni nu prea mai sunt pe nicaieri, aici depinde cat de bun esti ca sa atragi tineri si sa-i scolesti, incepi de jos, n-are rost sa tintesti la proiectanti de aerospatiale cu 20 ani de experienta ca oricum nu ai viziune si nici capital.

  30. Xv says:

    Dany, Degeratu o da de mult cu domeniul militar, el e sociolog trecut pe la colegiul de diplome de participare pt “experti militari”, un fel de scoala de vara pt politicieni si alti figuranti. Si Dragnea a trecut pe acolo.
    Daca era acoperit DGIA, nu-i atarnau clopotelul. Acolo in general se stabilesc legaturi viitoare cu societatea civila si politicieni. Surse, contacte, comentatori etc

  31. Pwtre says:

    …balgarjia nu au nici macar bani sa se stearga lacur ( legat ), ei trebuie pe de o parte sa intre in ERMII, stadiul de dinainte de accederea in zona Euro, care l-au amanat pentru 2025, si nici ala nu e sigur, deci trebuie sa steie pititi ( culcati ) si sa nu CHELTUIE absolut nimic din bugetul si asa de rahat al tarii, altfel bye-bye EUROZONE, si la o asa economie care e minuscula comparativ cu pop. si resp. marimea tarii Eurozone e un obiectiv extrem si hyper-super-important, ei trebuie sa stranga cureaua si in vederea unei noi inflatii ( posibile), asadar o cheltuiala in plus ii va sparge la propriu al prognoza aderarii.
    Deci…fix pix …si nu ma duc in concediu la balgarji ca sunt scarbosi si rad de rumani, sa-i f@t !

  32. gsg9 says:

    pt light fighter FA-50 ar fi fost bune sa le ai acum sau in 5-10 ani

    peste inca 10-15-20 de ani nu cred mai are rost

    https://www.twz.com/air/collaborative-combat-aircraft-poised-to-reshape-the-air-force

  33. caucazian says:

    in sfarsit europeni au luat initiativa si nu doar reactioneaza la ce face rusia

    o sa aflam acum cati soldati are romania cand va trebui sa participam si noi
    oare o sa fie pt antrenament sau sa apere granitza cu belarus?
    de aia se pregatesc astia cu medicamente si tot cei necesar?

    https://www.g4media.ro/premierul-slovac-unele-state-occidentale-iau-in-considerare-acorduri-bilaterale-pentru-a-trimite-trupe-in-ucraina-robert-fico-nu-pot-spune-in-ce-scop-si-ce-ar-trebui-sa-faca-acolo.html

  34. gsg9 says:

    caucazian, s-au discutat discutzii si jegurile rusofile au dat-o repede pe goarna

    altfel nu cred ca se va concretiza ceva, nu-l vad pe micul gerontofil sa-si asume asa ceva si sa-si asume si cand incep sa vina sicriele militarilor francezi acasa, nemaivorbind de toate hopurile din toate parlamentele europene pana se aproba ceva si ajung astia la un consens dispare ukraina cu totul

    altfel trebuia o coalitzie nato sa intre sa-i bumbaceasca de mult pe mujici sa-i scoata din ukraina

    in caz ca inca nu pricep ca e mai bine sa se bata in ukraina cat mai exista ukrainieni acolo care lupta decat sa se bata prin tzarile baltice sau polonia, ca la romani nu e cazul astia se predau instant traiasca partidul si poporul prieten

    https://www.hotnews.ro/stiri-razboi_ucraina-26932218-macron-nu-exclude-trimiterea-trupe-occidentale-ucraina.htm

Leave a Reply